In de zomermaanden kunnen de temperaturen soms flink oplopen. Hoewel dat misschien bijdraagt aan een vakantiegevoel, is de kans groot dat je lang niet alle dagen vrij bent ’s zomers. Dan heb je toch gewoon voldoende energie nodig om de dag door te komen, en bijvoorbeeld om je werk goed uit te voeren. Hoe lukt dat op de hete dagen? Lees verder voor onze tips.

Start met koffie

Het drinken van koffie geeft een boost aan je energiepeil. Blijf in de zomer daarom vooral lekkere koffie drinken! Doe dit bijvoorbeeld op de vroege ochtend, als het nog niet zo warm is. Drink je koffie het liefst wat later op de dag? Dan kan het zo zijn dat je geen trek hebt in de warmte van het drankje. Kies in dat geval voor ijskoffie: ook thuis kun je dit eenvoudig bereiden. Het smaakt heerlijk verfrissend in de zomer. Zeker als je koffie van een goed merk kiest, zoals Lavazza koffie. Een ander idee? Ook het toevoegen van wat melk aan je koffie maakt de smaak luchtiger en subtieler – nog een aanrader dus.

Maak je niet druk

Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar toch zo belangrijk op de warmste dagen: maak je niet te druk. Je mag best een stapje terugnemen in het huishouden of op het werk. Je kunt nu eenmaal niet alle ballen hoog houden als het buiten heet en benauwd is: het kost simpelweg te veel energie. Probeer je hier dan ook niet te druk om te maken. Doe alleen het noodzakelijke en laat de rest liever even links liggen, als het kan.

Afkoelen

Als je echt veel last hebt van de hitte, is het slim om af te koelen. Zoek verkoeling op door in de schaduw te zitten, of juist in een ruimte met airco. Het is nog verkoelender om een koude douche of een koud bad te nemen. Heb je nog meer tijd over? Denk er dan zelfs aan om ergens een duik te gaan nemen. Ook kleinere manieren van verkoeling helpen: nuttig een ijsje of een ijskoude limonade. Of stop je voeten in een voetenbadje tijdens een thuiswerkdag. Trek verder ook altijd luchtige kleding aan, zodat je lichaam de warmte beter kwijt kan. Hoe meer je afkoelt, hoe meer energie je overhoudt: je lichaam hoeft hier minder hard aan te werken.

Rustige beweging

Ook beweging kan je energie geven, zelfs op de warmste dagen. Daarmee doelen we niet op een intensieve sportsessie: die kun je beter even overslaan. Het kan zelfs gevaarlijk zijn om bijvoorbeeld te gaan hardlopen in de brandende zon – pas hier dus mee op. Rustige beweging is vaak echter wel prettig, zoals het maken van een wandeling in een schaduwgebied of het houden van een rustige fietstocht. Zeker vroeg op de ochtend of later in de avond kan dit je een goed gevoel geven. Merk je dat je uitgeput raakt? Stop dan ook gewoon weer en doe het rustig aan.

 

Dit vind je ook leuk

+ There are no comments

Add yours